|
Juryrapport algemeenDe jury is zeer te spreken over de kwaliteit van de creaties die dit jaar zijn gepresenteerd. In de breedte was het erg goed.
We hebben vooraf meegekregen dat er dit jaar een tekort aan dahlia’s was, door de weersomstandigheden. Dat was hier en daar zichtbaar. Maar niet in het negatieve. We zagen dat fantastische oplossingen zijn gevonden in het gebruik van alternatief materiaal. In sommige gevallen waren deze materialen een verrijking voor het beeld dat is uitgedragen. De beelden in dahlia’s werden als het ware opgetild door bijvoorbeeld een ondergrond van ander materiaal. We denken dat een oplossing met bloemen het beeld minder sterk zouden hebben gemaakt en alles is beter dan een kaal onderstel.
Het is ook opgevallen dat veel wagens eigenlijk vooral een decorstuk zijn. Haal je de presentatie met figuranten weg, dan blijft er soms qua sculptuur weinig over. Het is een trend die we signaleren, zonder daar een waardeoordeel aan te geven.
De inzet van figuranten is dit jaar erg geslaagd. Mooi om te zien dat de massa geen rol speelt. Figuranten zijn in nagenoeg alle gevallen in de juiste proporties en heel gericht gebruikt.
Enige zorgen zijn er over het verven van bloemen. Deze zorgen zijn op deze plek eerder geuit. Ga ermee om als met de inzet van figuranten: in de juiste proporties en heel gericht. We moeten er toch niet aan denken dat dahlia’s niet meer zijn dan een ondergrond voor wat je wil laten zien. Dan kun je evengoed wagens van papier machégaan bouwen.
Een andere zorg is de hoeveelheid bloemen die we van wagens zagen vallen. Misschien door de vele bewegingen. In ieder geval is het geen fraai zicht.
Het is voor de jury fijn om te weten waar de wagen door geïnspireerd is. Behalve een kunst kan dit ook film of toneel zijn. Het is in het kader van eerlijke competitie ook sportief naar de andere buurtschappen om aan bronvermelding te doen.
Enkele juryleden vinden het fijn om vooraf meer duiding te krijgen van wat er wordt gepresenteerd. We worden soms verrast door informatie die de presentatoren geven, wat hielp sommige keuzes beter te begrijpen en te waarderen. We moeten eens nadenken over hoe we daar samen op een goede manier invulling aan kunnen geven. Wat overigens niet wegneemt dat een ontwerp aan kracht wint als er helemaal geen uitleg bij nodig is.
Echt storend voor de jury was het schema van aanrijden op het veilingterrein. Meer bepaald het niet houden aan dit schema. De jury heeft precies 39 minuten met de handen over elkaar naar een leeg veilingterrein staan koekeloeren. En aan het einde hebben we te lang moeten wachten voor de laatste wagen binnen was. Deze tijd kwamen we tekort voor een gedegen bespreking en dat was erg storend en frustreerde het proces.
We willen een compliment geven aan de commissie die de volgorde van de stoet heeft bepaald. Deze was piekfijn in orde met de juiste afwisseling. Ook waardering voor de muziekkorpsen. Ten eerste omdat ze het in deze temperatuur zonder enige wanklank hebben volgehouden. Maar ook waren ze dit jaar niet storend aanwezig in de afstand tussen de deelnemers.
Die waardering is er uiteraard ook voor alle deelnemers die op de warmste 1 september ooit gemeten, de wagens door de straten hebben geduwd of begeleid. Ook chapeau voor de figuranten die in deze temperatuur keihard hebben gewerkt om tot een perfecte presentatie te komen.
ArtificialIntelligence heeft Corso Zundert bereikt. Dat is in de beoordeling van de betreffende deelnemer buiten beschouwing gelaten. Het eindresultaat is beoordeeld en de weg daarheen is nooit een wegingsfactor. Daarmee geeft de jury uitvoering aan het protocol.
Het doet ook de jury pijn dat de deelnemer Khazad-Düm niet in de uitslag is opgenomen. In het besef dat onze pijn niets voorstelt ten opzichte van de pijn die buurtschap Klein Zundertse Heikant moet verwerken. Wij presenteren het liefst een uitslag waarin alle deelnemers naar ons idee op de juiste plek staan. Dat is dit jaar niet het geval. De organisatie heeft daartoe besloten en we hechten eraan op deze plek te melden dat de jury daar geen enkele inbreng in heeft gehad.
We menen er goed aan te doen de puntenaantallen wat te verduidelijken. Daar zijn we als jury transparant in. Dit jaar zijn er hoge punten gegeven. Anders dan hoe deelnemers dit opvatten -zo hebben we begrepen -heeft dit aantal geen enkele waarde ten opzichte van de punten van andere jaren.
De jury gebruikt de punten uitsluitend om tot een gedegen rangorde te komen. We geven geen rapportcijfers. Dit jaar is er extra op gewezen dat juryleden er verstandig aan doen om dezelfde marge gebruiken, van 50-55 tot 98-100 punten.
Als die hele range van het laagste tot het hoogste punt door een individueel jurylid niet wordt benut en die bijvoorbeeld 85 punten geeft aan de nummer 1. Dan is zijn of haar inbreng in de einduitslag minder groot dan van een ander jurylid die wel tot 98-100 punten gaat. Een vergelijking met puntenaantallen van voorgaande jaren heeft dus geen enkele zin.
Dan de individuele rapporten. Opnieuw vertelt de jury het eerlijke verhaal. En ja, dit kan soms hard overkomen. Maar iedere ontwerper, iedere bouwer, iedere deelnemer en zelfs het publiek heeft recht om te weten waarom de jury een deelnemer dit puntenaantal en deze plek in de uitslag heeft gegeven. Het vergt misschien incasseringsvermogen en we hopen dat onze eerlijke mening wordt gewaardeerd. Ook voor de wagens die hoog zijn geëindigd is er opbouwende kritiek. Lees tussen de kritiek vooral ook de positieve opmerkingen want Corso Zundert 2024 was adembenemend mooi!
In dit rapport zal opnieuw opvallen dat de jury regelmatig verdeeld is over de waardering voor een creatie. Dan is dat ook zo benoemd. ‘De jury’ bestaat niet. We werken vanuit respect voor de individuele juryleden die ieder vanuit een eigen discipline, eigen deskundigheid en een eigen mening tot een oordeel komen.
|