Juryrapport
Een dappere keuze om niet voor een bloemenzee te gaan, maar voor een luchtiger alternatief van subtiele, bijna dichterlijke vormen. Je beleeft het exotische uit verre landen. Daar werken de kleuren sterk aan mee. De fantasie wordt zodanig geprikkeld dat je je waant in een tropische omgeving en tegelijkertijd in een spookje. Het is licht, kwetsbaar en mooi door de fragiele uitstraling.
De constructie van de kas is op zichzelf al van een enorme schoonheid. De architectuur is goed zichtbaar omdat de plantengroei zo transparant is gehouden. Het getuigt van lef om voor een ander materiaal te kiezen, als de eerst zichtbare contour. Omdat het zo luchtig is gemaakt, trekt je oog juist naar wat zich binnen deze structuur afspeelt. Het wekt nieuwsgierigheid op en je wil van dichtbij zien wat zich allemaal in de orangerie afspeelt. Gelukkig kan dat en zie je ook aan de binnenkant de luchtigheid en ook veel verschillende vormen en aanpak, heel subtiel en sereen. Hier wordt de realiteit verbannen. Zelfs door een fragiele trap naar boven word je poëtisch gegrepen. De planten zijn vanaf die plek heel groot en hoog.
Wat de planten betreft: vooral de donkere lianen vallen positief op. De donkere grillige lijnen vormen een mooi contrast met de architectuur.
In de kas zijn de makers verre gebleven van de geijkte wijze om iets te verbeelden. Neem het stuk kippengaas dat als ondergrond in beeld is gehouden om daarop een luchtje bloemen te laten landen als verbeelding van een plant. Voor deze werkwijze is met overtuiging gekozen, dat zie je.
Dit is overigens niet naar ieders zin. Een ander jurylid zet er tegenover dat de architectuur te veel domineert en mist het oerwoudgevoel dat bij een tropische plantenkas hoort. Met zware bladeren, dikke stengels en een woekering van groen met een enorme groeikracht. De architectuur heeft hier gewonnen en de natuur is daar in Orangerie ondergeschikt aan.
Enige kritiek is er op de figuranten die met mime dingen duidelijk proberen te maken. Het publiek dat door de kas loopt is veel geloofwaardiger. Je ziet dat ze genieten en dat werkt aanstekelijk op andere toeschouwers. Dit is niet geacteerd en dat zien mensen.
Orangerie werkt voor sommige juryleden beter in de ochtend, waar hij meer ‘lucht’ krijgt. In de optocht valt hij wat weg tegen de achtergrond van het publiek. Dat zie je ook bij de moeilijkheid om de wagen goed te fotograferen.