|
Juryrapport algemeenVorig jaar miste de jury het narratief, het verhalende in het corso. Toen zijn de ontwerpers, de
‘keuzemakers’ van de ontwerpen en de bouwers uitgedaagd om steviger op zoek te gaan naar
creaties met meer diepgang of met meer experiment.
Daar is naar geluisterd. In de jurering is daar niet zozeer bewust, maar wel als vanzelfsprekend veel
waardering voor. Het resulteert in een rangschikking waar in de top plaats is voor een brede variatie
aan ontwerpen.
Over het gehele niveau van Corso Zundert 2017 is de jury erg enthousiast. De twintig kunstwerken
vormen samen een mooie balans. Van indrukwekkende figuratie, uitzonderlijke
voortbewegingstechnieken, interactie, perfect uitgevoerde decoraties, experimenten met materiaal,
actuele maatschappelijke onderwerpen, alledaagsheid, cultureel erfgoed, humor en oorverdovende
stiltes. Alles zit in dit corso.
Opnieuw is er veel waardering voor de uitstekende uitvoering en afwerking van de wagens. Het
getuigt van veel aandacht voor een hoog perfectieniveau. Niemand heeft een steek laten vallen en
daar mag iedereen heel trots op zijn.
Het is opgevallen dat er regelmatig rook is gebruikt om een uitbeelding kracht bij te zetten, dit pakte
overal goed uit.
Opnieuw hebben twee wagens hetzelfde onderwerp als uitgangspunt gebruikt. In dit geval een
stilleven van een servies. Dat is opmerkelijk toevallig gezien de vrije onderwerpkeuze in het corso.
Opgemerkt wordt dat de jury de neiging heeft om beide deelnemers bij de beoordeling tegen elkaar af
te wegen.
Frappant is ook dat in de loop der jaren steeds meer titels een woordspeling bevatten. De jury wil
hierbij het signaal afgeven dat ook hier zorg aan mag worden besteed, want een aantal daarvan is wel
heel erg flauw.
Ook bijzonder was dit jaar de inzet van grote groepen figuratie. Dat kan gevaarlijk zijn en de kracht
van een corsowagen in de weg zitten, maar dit jaar pakte dat uitzonderlijk goed uit.
De jury maakt graag een kanttekening bij de beoordeling. Ze wil hiermee niet het signaal afgeven dat
veel figuratie per definitie goed scoort. Altijd wordt het totaalbeeld beoordeeld en in sommige gevallen
werkt figuratie daarbij versterkend, zoals het bij een andere wagen afbreuk kan doen aan het beeld.
Voor ons als jury waren de wagens tijdig aanwezig op het veilingterrein. Dit geeft ons de kans om alle
deelnemers grondig te aanschouwen, tot in de details, waar tijdens de eerste doortocht geen tijd voor
is, waarna we onder grote tijdsdruk tot een uitslag moeten komen.
We wensen u veel leesplezier en hopen dat dit rapport van de vakjury voldoende inzicht geeft over
hoe de jury naar de wagens heeft gekeken en deze heeft beleefd. Zoals u gewend bent, is het rapport
ontdaan van clichébeleefdheden. Iedere deelnemer heeft er volgens ons recht op om te weten waar
het volgens de jury aan schort en wat de kwaliteiten zijn. Vat kritiek dan ook op als opbouwend en
geenszins als beledigend. Want dat is absoluut niet de bedoeling.
|