Juryrapport
We krijgen een complete voorstelling voorgeschoteld met schoonheid in de bloemenafdeling van het
hoogste niveau. Het kleurgebruik is extreem goed, het turkoois, rood en roze zijn mooi in contrast met
de crèmekleurige bloemen en bruine lijnen van de figuur en de net zo ingetogen kleuren die de
figuranten met zich meedragen.
De grote dikke LSD-koning is vervreemdend, een beetje cartoonesk zelfs. De goeroe is prachtig
gefigureerd en vakkundig gestoken. Alternatieve materialen dienen hier vooral om de figuur van
‘gedachten’ te voorzien. Het zijn rare gedachten, onbegrijpelijke. Het geeft het publiek het gevoel
getuige te zijn van een onaangenaam ritueel van ergens ver weg. Het fictieve van de scene maakt
hem sterk. Met de vadsige decadente figuur bij wie in het lichaam de afbrokkelende elementen van de
macht zijn verwerkt. De hoofdtooi is een subtiele speelse compositie en de uitvoering van de scepter
is krachtig. Zij geven de restanten van de tanende overheersing bijzonder goed weer.
De beweging, vorm, kleur en theater vullen elkaar naadloos aan, ze vormen één geheel, één beeld.
Soms is een wagen een verstild beeld, soms een energiek monster en een enkele keer en gigantisch
spektakelstuk. Het risico van spektakelstukken is dat ze over de top gaan of de plank misslaan. Bij dit
is stuk is dat allemaal niet het geval. De vele figuranten zorgen voor een bijna religieuze sfeer die we
kennen van processies. De wagen, figuratie, kleding en rekwisieten zijn tot in detail uitgewerkt. Hier
zijn perfectionisten aan het werk. De maskers worden grimmiger, naar mate je steeds dichterbij de
dictator komt, wat een mooie artistieke keuze is. De massa is prachtig geschminkt en gekleed, met op
het hoofd maskers met een sterke expressie, zelfs een beetje eng.