archief home

Bedreigd

2017
2017
<
>
<
>

Erwin Martens

Titel: Bedreigd
Categorie: Wagen
Jaar: 2017
Buurtschap: Wernhout
 
Ontwerper(s): Mathieu Rombouts
Ronald Martens
Erwin Leenaerts
 
Startnummer: 13
Prijs: 3
Punten: 629
Omschrijving De trotse Amerikaanse zeearend. Algemeen bekend als hét icoon van Westers welvaren en onbegrensde mogelijkheden. In werkelijkheid is deze arend inmiddels zelf ten prooi gevallen aan de oprukkende industrialisatie en de op volle toeren draaiende consumptiemaatschappij van de mens. Zijn jachtgebieden zijn verworden tot een grote, giftige vuilnisbelt van autowrakken, fastfoodverpakkingen en wegwerpartikelen. Met veel moeite probeert hij zich staande te houden… Maar hoe lang nog?
Juryrapport
Het wankele beeld van de zeearend is schrijnend. De dreiging die hij uitstraalt, zie je verdwijnen omdat hij zich probeert te ontworstelen aan de drek die hem aan de aarde vastzuigt. De arend beweegt erg realistisch en geeft in zijn bewegingen goed de strijd weer. Eenmaal geformeerd wordt theatraal de boodschap kracht bijgezet van de in verval geraakte vogel. Zijn teloorgang komt het meest naar voor bij de inzakkende vleugels en de kop die de laatste adem uitblaast. Dit beeld is indringend in zijn directheid, vloeiend en dreigend. Het beeld verwijst naar allerlei onderliggende vraagstukken en is als geheel toch een teken van hoop. Het toont de disbalans van het afval van onze consumptiemaatschappij en de natuur waarin we leven. De wagen laat mooi de opeenvolgende ontwerpstappen zien. Vanuit de thematiek (kapitalisme, vooruitgangsdenken, Amerika en de keerzijde hiervan), naar een metafoor (de adelaar en het afval), vervolgens het maakproces waarin afval wordt gebruikt maar de uitvergroting hiervan, waarin het afval weer van bloemen wordt gemaakt en toch zijn vormaspecten behoudt. De achtergebleven alternatieve materialen zijn functioneel. Dit is een voorbeeld hoe alternatief materiaal niet tégen maar meewerkt. De rubberen banden onderaan, laten de wagen opgaan in het geheel, want duwers en wielen zien we niet meer. Bijkomend effect is de geur van de rubberen autobanden, wat versterkend werkt op het ontwerp. De compositie is chaotisch, maar door het kleurgebruik ontstaat daar toch rust in. De kreukels in blikjes en de uitgeknepen lege plasticflessen zijn prachtig in bloemen omgezet. De pixels van het geprikte afval vormen de basis van de megavogel. Het totaalbeeld wordt door de pixels op een bepaalde manier schetsmatig, het doet denken aan de wild geschilderde adelaars van de Duitse schilder Baselitz. Als aandachtspunt kan worden gemeld dat het opvalt dat zoveel bloemen van de bewegende onderdelen vallen, waardoor er kale plekken ontstaan.