Juryrapport
‘KLEUR’ staat heel groot op het pak waspoeder geschreven en dat is ook wat we krijgen. Zijn rode
dahlia’s eerder zo mooi uitgekomen als op de rode tomaten voorop de wagen? Liefhebbers van popart
en hyperrealistische voorstellingen halen hun hart op bij deze wagen. Deze kan zo binnenrijden bij
een expositie over hyperrealisme, zoals eerder dit jaar gehouden in de Kunsthal Rotterdam.
Hyperrealisme ontstaat wanneer vanzelfsprekende zaken zo worden opgeblazen dat ze enerzijds
vanzelfsprekend zijn en anderzijds een blik werpen op de ongeziene details, deze wagen voldoet
daaraan.
Wat een sterke keuze van producten en wat zit de wagen perfect in de details. De steel van de
paprika, gemaakt van lenteuitjes, het stickertje op de paprika dat een beetje rimpelt, de strakheid van
de letters op de etiketten.
Langs beide kanten heeft de wagen een verrassend effect en leuke details. Nergens staan de
merknamen afgebeeld en toch is volstrekt helder om welk merk het gaat. Dit is een knap staaltje
grafische manipulatie, zoals bijvoorbeeld de naam ‘Tomato’ precies hetzelfde font en vorm heeft als
de merknaam Heinz.
De afwerking getuigt van extreem goed vakmanschap. Tot op de bodem van de wagen, hij glijdt over
straat. Hulde daarvoor. Dan zijn daar nog versterkende elementen als de lome niks-aan-de-hand
supermarktmuziek en de geniale gimmick om de straat te gebruiken als lopende band. Een scherpe
observatie om het gegeven van een voorbijtrekkende stoet te vertalen naar de lopende band van een
supermarkt.
De wagen komt in de optocht sterk over doordat de eenvoud en rust zo mooi contrasteert tussen het
tumult van een corso.