Juryrapport
De groteske kleurenexplosie is perfect voor de verbeelding van onze losgeslagen consumptiemaatschappij. De vraatzucht is in alle details terug te vinden. Een sterke presentatie die alle corona-ellende in één klap doet vergeten. Hap, slik, weg… (burp).
Dit is een waanzinnig avontuurlijke, complexe voorstelling, waarbij de soundtrack -met knalharde boer -een beslissende rol speelt in de beleving van het geheel, heel opvallend. Ook opvallend: het vele gebruik van plastic als extern materiaal. In veel gevallen een plus, want plastic en dit soort voedsel liggen in elkaars verlengde: zelfde kleuren, zelfde uitstraling. Al is er ook twijfel of meer snoepgoed beter in dahlia’s kan worden gepresenteerd, zoals Engelse drop.
Het vrolijke tafereel van de eerste wagen met gingerbread doet veel beloven en dat wordt waargemaakt. Voor een enkel jurylid hadden twee wagens volstaan, waarbij de eerste het klapstuk is. De presentatie van de koning is inderdaad koninklijk. Pracht en praal stralen ervan af. Wel is bij deze derde wagen door alle overvloed de leesbaarheid wat minder. Er is zoveel te zien en zo dicht opeen geplaatst dat het lastig is de vormen van elkaar te onderscheiden. Dat maakt het ook wat rommelig en chaotisch. Tegelijk is dat de manier om overvloed uit te drukken. Wat is z’n huig trouwens goed weergegeven, zo mooi.
De zoetigheid is in de bonte kleurstelling een directe aanval op je tanden, dus enorm geslaagd. De ontzettend aanstekelijke sound maakt het een feestelijk geheel. Met mooie details ook, denk aan de vingers in de vorm van bananen. Bij de koning zijn de ogen en baard op een verrassende en originele manier ingevuld. Veel waardering is er voor de rijgtechniek met bloemen. De tweede overvolle hand van de koning sluit de voorstelling af. Dan nog een compliment voor het volledig wegwerken van de duwers. Deze volkomen overtuigende fantasievoorstelling is smakelijk en stemt vrolijk.