Juryrapport
Een mooie complete wagen met een goed vooraanzicht, die door het schuine perspectief een sterke dynamiek krijgt. Het grijs-zwarte spuitwerk op de gele en witte dahlia’s is hier sterk ingezet om de vervuiling van de bleke tufsteen op een effectieve manier te tonen. Het autoverkeer heeft voor veel diepe vervuiling van deze oude monumenten gezorgd. Toch de vraag of dit niet kan worden opgelost met een erg donkere variant van de dahlia in plaats van met spuitwerk.
Het gruizige oppervlak van de oude muren en ornamenten is in het beeld goed weergegeven. De soms wat slordige afwerking kan hier als bewuste keuze van aangetaste steen worden ervaren. De wagen maakt veel indruk door zijn gotische architectonische grootsheid.
De creatie wordt ervaren als erg lichtgeel en niet zo contrastrijk. Het is duidelijk dat zo het zandsteen of andere middeleeuwse steensoorten worden nagebootst, maar het is jammer dat het een overheersend geel geheel is. Omdat de voorstelling, de ‘tekening’, zelf zo goed is. Het lijkt of het heiligdom en de gargouilles een geheel vormen. Overigens zijn er ook juryleden die vinden dat dit kleurgebruik het beeld juist een vrij natuurgetrouwe realistische uitstraling geeft, waarbij alles goed in verhouding is.
De nachtwakers hebben een dreigende houding, gehurkt om op het kwade af te springen met hun klauwen met lange nagels. Hun beweging is angstaanjagend goed en de anatomie helpt daar zeker bij. Eigenlijk zijn ze aardige wezens omdat ze dit gotische heiligdom bewaken.
Bij het raam onder de ornamentale rozetten is goed gebruikgemaakt van alternatief materiaal voor het het glas-in-lood. Dit komt heel echt over. Het licht daarachter mag sterker zijn om het nog beter uit te laten komen. Zo is er meer sterk alternatief materiaal gebruikt, zoals het sesamzaad op de klauwen.