Juryrapport
Een imposante theatrale, mysterieuze wagen in schitterende vale kleuren, deze hadden niet beter gebruikt kunnen worden. De detaillering is verfijnd en getuigt van een sterk uitgebalanceerd ontwerp. De uitvoering is meer dan geslaagd. Het unheimische gevoel komt grandioos over in alle facetten, de draaibewegingen van geheime tekens tot de rottende dahlia’s onderaan de wagen.
Dit deel biedt de beleving van een moeras, zelfs de geur is onheilspellend. De lianen zijn erg goed, ze
brengen het moeras lekker dichtbij. Deze vormgeving neemt je mee naar de oertijd, de periode van mammoet, buffalo, schedels, geweien en botten. Het is allemaal in contrast met de verse dahlia’s en heel knap uitgevoerd. De kleurrijke bovenkant is fantasievol ingevuld en biedt een prachtig tegenwicht aan de duistere onderkant.
Vervloekt bedient alle knoppen: beeld, geluid en theater. Is verrassend van veraf en dichtbij. Er zijn vele lagen in opbouw, uitvoering, kleur en materiaalgebruik. Het is teveel om allemaal in één keer te zien.
Alsof dit allemaal niet genoeg beleving biedt, is daar de figuratie. Eerst trekt een magiër alle aandacht
en dan komt de figuratie tevoorschijn uit een organische smurrie. De kleding met boomschors is vergroeid met de omgeving en de figuren laten je schrikken want je hebt eerst niet door dat het mensen zijn. Dat schrikken gebeurt tweemaal, want nadat ze zich hebben getoond, kijken ze je angstaanjagend aan met ogen zonder pupillen. Heel goed van regie en choreografie, door de juiste geluiden ondersteund. Het bevestigt dat de wagen een organisch geheel is, waarin je volledig wordt opgezogen. Of je wilt of niet, je komt in een andere wereld terecht.
Een aandachtspunt: de cyclus (loop) mag korter om iedereen in het publiek dezelfde belevenis te bieden.
Een pluim voor Vervloekt, vanwege de wijze waarop de figuratie is geïntegreerd in het decor van de creatie. Het
biedt tweemaal een schrikeffect en is erg goed van regie en choreografie.