Juryrapport
De romantiek is terug van nooit weggeweest met grote rode rozen en leliewitte dahlia’s.
Tedere liefde bezegelt door een kus. Een publiekslieveling, op te maken uit het boegeroep
toen de klassering bekend werd. Centraal twee wit gestileerde hoofden, lippen die elkaar net
niet raken. Sfeer van stilte, sereniteit en mystiek. De twee hoofden worden ruimtelijk
vergezeld door krullende papieren vormen. Op dit papier is met inkt geschreven. Fraai
vormgegeven teksten in donkere bloemenletters. Het blijken liefdesbrieven te zijn met
daartussen decoratieve grote rode rozen. Daarmee is het beeld kompleet.
Het geheel was echt een gebakje. Suikerzoet, en daarmee ook een beetje voor de hand
liggend. De jury wil benadrukken dat het maken van twee goede koppen een wereld van
verschil had opgeleverd. Het geheel is al met al te zoetelijk. Wat op zich geen bezwaar hoeft
te zijn, maar dit was een erg veilig gekozen vorm. De twee kussende gelaten waren eerder
verborgen in het geheel, dan dat ze door de wagen ‘gebracht’ werden. Het contrast tussen de
donkere rozen en het crème witte papier werkte wel, het trok de aandacht. Het totaalbeeld
was te statisch en uiteindelijk obligaat. De passie werd niet gevoeld.