Juryrapport
De vrolijkheid is het eerste wat opvalt. Meer dan vrolijk is het eigenlijk niet. Geen diepere
laag, geen pretenties in die richting. Het beeld is een duidelijke vertaling van de titel, ook
door de subtiele bewegingen, de kleuren, piepgeluidjes en het koddige muziekje dat
kloppend en voorspelbaar is. De wagen zal zeker aanspreken bij de jeugdige bezoekers van
het corso. Door het kleurgebruik wordt de indruk van plastic eendjes versterkt. Door de
afwisseling in kleur en plaatsing is het geen massief geel blok geworden.
De eenduidige vorm van de eendjes maakt het geheel minder avontuurlijk. Er zijn winkels vol
met verschillende variaties op deze eendjes. Een moedereend kan bijvoorbeeld de
eenvormigheid misschien doorbreken.
Geinig ook, die eendjes die op hun kop hangen. Mochten die in een beweging de poging
suggereren terug te willen kantelen, zou dat wat dynamiek aan het geheel brengen.
Water wordt gemist in het ontwerp. Aan de open onderkant is duidelijk de rails zichtbaar
waardoor de eendjes op een soort achtbaan zitten. Dan is de connectie met het dobberen
ineens zoek. Men zou een presentatie verwachten waarbij de eendjes op het water deinen,
dat alles speels en vrolijk spettert. Niets daarvan. Terwijl het toch mogelijk moet zijn om de
suggestie van water of badschuim toe te voegen in of met de kleuren blauw en wit. Door de
aanwezigheid van de tweede golf met eendjes mis je de suggestie van het water extra. Nu
staan ze eigenlijk raar geparkeerd op een rails die golft.
Een suggestie is kiezen voor een schuin oplopend vlak met dobberende eendjes die in één
blik een diversiteit aan vormen en kleuren toont. Denk aan het beeld van het evenement
‘Breda Drijft’. Daar zorgt het massale voor het effect.
Goed dat de wagen heel strak is afgewerkt en wat geestig, dat ventiel onderaan met de tekst
made in China. Dat houdt de aandacht ietsje langer vast bij het kijken naar een verder
simpele verzameling badeenden die gek genoeg de gevoelens vrolijk en saai samenbrengt.
Bij zoveel talent om dit te kunnen bouwen zien we graag wat meer creativiteit.