Juryrapport
Positief is de jury over het anatomisch goed vormgegeven gezicht en de voorste arm die de
weegschaal vasthoudt. Het achterhoofd en de achterste arm zijn daarentegen anatomisch
niet helemaal correct, met name de hand. De afstand tussen het hoofd en de schouders is
groot.
Zoals ‘Gebroken’ voorbijkomt, is deze aan een kant interessanter om te zien dan aan de
andere kant van de straat. Het hoogtepunt van de wagen wordt aan de voorkant
weggegeven met de spanning van de weegschaal. Het laatste deel voegt in de compositie
niet veel meer toe, los van het effect van de scheur.
De weegschaal zelf is knap van constructie, zo met de ketens schuin. Al is het vreemd dat de
balans, die wordt vastgehouden, ook scheef is. In het verhaal zou die juist recht moeten
staan, als de beide schalen niet gelijk zijn bedoeld.
Mooi dat de blinddoek en weegschaal met natuurlijke materialen zijn bewerkt. De kleur
goud is treffend, want goud geeft een waarde weer die altijd goed is, daar kan men op
vertrouwen.
De belijning van de aderen in het marmer mogen iets minder grof en dik zijn waardoor de
textuur beter tot zijn recht komt. De overheersende kleuren goud en oranje doen af aan de
marmeren uitstraling. Als deze lijnen subtieler zijn aangebracht, verdwijnt ook de twijfel of
ze scheuren voorstellen of dat het nerven in het marmer zijn. De donkerte van echte
schaduwen die normaal breuken en breuklijnen duiden, ontbreekt.
Uit het idee is meer te halen dan nu gebeurt. Dat de samenleving kraakt met ziektes en
natuurrampen heeft niets te maken met het justitieel systeem. Het zijn eerder de
toeslagenaffaire, bedreigingen, advocaten en journalisten die niet meer veilig zijn, waar het
op dit vlak schuurt.
In de beweging zien we geen match met de epische muziek die iets pretendeert wat niet
wordt waargemaakt. ‘Gebroken’ breekt te weinig om het verhaal theatraal goed weg te
zetten. De gebaren die je wilt maken, moeten dan groter zijn, de boodschap komt nu te
weinig voor het voetlicht. In die situatie valt de pose op met de uitgestoken arm, die we al
zo vaak hebben gezien. Met ditmaal Vrouwe Justitia als makkelijke keuze. Als je voor deze
traditionele pose kiest, dan moet er meer vertelling zitten in de boodschap om je te
onderscheiden van al het voorgaande.