Juryrapport
Een hele mooie klassiek gestileerde wagen. Hij bezorgt het gevoel van een wandeling door
het ochtenddauw met een opkomende zon. De subtiele vogelgeluiden passen daar mooi bij.
Een sierlijk, sereen en poëtisch decorstuk.
De lege ruimte in het ontwerp is goed gebruikt waardoor de bewegingen van de bloemen
door en tijdens het rijden goed tot hun recht komen. De uitgangspunten zijn uitsluitend
kleur, schoonheid en lichtval.
Het gebruik van water is mooi toegepast. De regendruppels vallen prachtig in het zonlicht,
zoals deze uit een boom vallen na een zware regenbui. Al zijn ze voor niet ieder jurylid even
goed zichtbaar om een goede bijdrage te hebben aan het theatrale effect.
Tot zover kan de jury meegaan in de waardering die het publiek voor Gouden Regen heeft.
Echter, wat nemen we waar als we door deze indruk heen kijken?
De vorm van de bloemtrossen is eentonig en te ver doorgestileerd. In de natuur groeit alles
volgens de gulden snede, een verhouding waarbij simpel gezegd alles van klein naar groot in
een bepaalde verhouding tot elkaar groeit. Zijn de bloemtrossen meer gevarieerd in grootte
en vorm, dan is het ontwerp spannender en houdt het de aandacht langer vast. Ook de
afstand van het rijgen kan meer variatie gebruiken van ruim onderin naar veel meer gevuld
bovenin.
Nu zijn de draden met bloemen precies dat: draden met bloemen. De suggestie wordt
gedaan om bloemtrossen te maken waarin het bloeiproces van de dahlia zichtbaar is, met
onderin gesloten knoppen via deels geopende dahlia’s naar boven oplopend naar volledig
geopende dahlia’s.
De compositie van het geheel is weinig avontuurlijk. De wagen is vooral een herhaling van
zetten, veel van hetzelfde. De bomen zijn te weinig afwijkend van elkaar, net als de bloemen.
De gestileerde vorm van stam en takken komt cartoonesk over waardoor ze op tentakels
gaan lijken. Ze voelen statisch en nep aan, alsof ze te koop zijn bij Ali Express. De afwerking
mag hier netter, tussen de schors zitten gaten.
Over de kwaliteit van de onderkant zijn de meningen verdeeld. Een jurylid vindt het afleiden
omdat het contrast zo groot is met de bomen en gouden regen, waar het beter
ondersteunend kan zijn. Een ander vindt de onderkant juist heel fraai en de kleuren juist
goed gekozen omdat ze een mooi contrast hebben.