Juryrapport
Dit element uit een bijzonder onaangename samenleving is goed weggezet. Met de
bedreigende donkere sfeer die meteen voelbaar is. Het donkere interieur van de wagons, de
figuren groot op de wagen en hun levende evenknie in de tram, de rook, de geur. Alles voegt
toe aan het confronterende toekomstbeeld: een hel van een wereld.
De uitvergroting van de mensen op de wagons werkt goed. Op de tribune overigens beter
dan vanaf de grond. Daar kijk je dan weer beter de wagons in en voel je de beklemming van
de personen om eruit te willen. De figuranten van alle leeftijden kijken dwars door je heen,
als de deuren van de metro openen. Ondanks dat ze maskers op hebben. De roodomrande
ogen zijn een toevoeging. Wat een sterk spel zetten zij weg en wat een strakke regie! De
duwers zijn mooi tussen de figuranten weggewerkt.
De kleding is doeltreffend uitgevoerd en gedragen. De donkere kleuren versterken het
onheilspellende. Vanaf de grond lopen de vormen door het kleurgebruik meer in elkaar over,
ze zijn moeilijk te onderscheiden. Al wordt de tram goed afgelijnd met de bovenste witte
reling.
De wagons zijn ook aan de binnenkant goed met dahlia’s bekleed. Vanaf de tribune zijn de
vormen beter van elkaar te onderscheiden. De futuristische stijl is ook daar in de kleding
goed doorgevoerd. De rook die vrijkomt legt extra nadruk op een onleefbare wereld, dat
mag nog een fractie meer zijn.
De planten in de rugzakken als zuurstoftoevoer is sterk bedacht en uitgevoerd, ze verwijzen
naar het vergaan van de wereld als er geen zuurstof meer is. Mooi ook, dat gele kleine
knuffeltje dat er uitspringt en daarmee extra aandacht geeft aan het kwetsbare kind.