archief home

Flow

2022
2022
<
>
<
>

Erwin Martens

Titel: Flow
Categorie: Wagen
Jaar: 2022
Buurtschap: 't Kapelleke
 
Ontwerper(s): Wesley van Genk
Bas van Overveld
 
Startnummer: 8
Prijs: 11
Punten: 498
Omschrijving Ervaar de oneindigheid van de oceaan.
Juryrapport
De vissen worden bewonderd om meer dan alleen hun vinnen en kleuren. De strook spiegeltjes geeft glans aan de vissen. In de koppen zit een goede realistische uitdrukking. Ze zijn tot in detail uitgevoerd, mooi gestileerd. De gedroogde blaadjes op de vinnen hebben andere tinten dan de verse dahlia’s en geven een mooie textuur aan de vissen. De staarten eindigen mooi in half transparante glanzende stof. De vissen zitten in de flow, zoals de titel terecht zegt, want ze hebben een sierlijke waterbeweging. Alleen, het water wordt gemist. Het idee van de ledschermen werkt niet als daar niet de goede beelden worden getoond. Zo hebben ze geen toegevoegde waarde en dat is erg jammer. De informatie is te minimaal en het werkt beter als de schermen egaal blauw zijn. Want de vissen op de schermen zijn in het beeld concurrenten van de vissen op de creatie. Dan kun je evengoed blauw plexiglas of blauw metallic gespoten platen gebruiken. De schermen lijden op zo’n zonnige dag aan gebrek aan opbrengst. Staat de wagen in de schaduw, dan krijg je een heel andere beleving. Daarnaast werken de schermen als een schild om het geheel. Ze vullen het beeld en blokkeren het tegelijk. Doordat de schermen aan de buitenkant donker zijn, wordt de optische illusie van oneindigheid ingeperkt. De school vissen wordt min of meer gevangengehouden binnen de golf van leds. Misschien is de suggestie van oneindigheid van de zee groter als de schermen ook aan de buitenkant beeld vertonen. Fraai zijn de zwarte golven met rode bies onderaan, die gaan goed samen met de achterkanten van de schermen. Het maakt de diepzee voelbaar. Overigens, waarom spuit je de dahlia’s zwart en gebruik je niet cordyline blad, of zeer donkere dahlia’s?