Juryrapport
Een waar meesterwerk, een subliem ensemble. Je waant je in een gigantisch schilderij vol intens kijkgenot. De voorstelling is gedurfd, zen-achtig, een oase van rust temidden van het vele bonte geweld. De ontzettend mooie nuances in de kleurstelling, de verzorgde en verfijnde afwerking maken het geheel tot een bijna abstract pointillistisch tableau.
De keuze om binnen een beperkt kleurengamma te blijven, pakt geweldig uit. Hoe een stilstaand beeld zonder enige figuratie zó’n impact kan hebben! Op ieder moment van de dag en met andere lichtval is de kleurenpracht en tedere structuur en andere belevenis.
De stammen zijn op sierlijke wijze met bloemen weergegeven wat het geheel een sprookjesachtige uitstraling geeft. Gelukkig is er verder niks decoratiefs aan toegevoegd. Het is precies goed zo.
Wat goed om het gaas onder het bladerdek niet zwart te verven want dat zou de aandacht hebben getrokken en dat had een groot deel van de transparantie tenietgedaan. Het geheel danst, zonder dat er een bewegend deel aan de creatie is toegevoegd.
De wagen heeft een holle en een bolle kant en aan beide kanten heb je het gevoel dat je aan de mooiste kant staat te kijken. Dit raffinement op deze gigantische schaal is indrukwekkend! Goed is ook de klassieke muziek die het beeld ondersteunt.
Een vraag is er nog over de titel en de connectie tussen groei en de gekantelde uitsnede. Zouden jaarringen aan de onderkanten van de stammen daar een verwijzing naar kunnen zijn? In dat geval missen we deze.
Groeimodel bevestigt dat Corso Zundert zelf een groeimodel is.