Juryrapport
Zoals de Vikingen tijdens hun rooftochten de tegenstanders overdonderden, zo verplettert Vikings jury
en publiek tijdens Corso Zundert 2019. Met een grootsheid, gelaagdheid, mooie materialen, theater en
kleurgebruik.
Er komt iets gigantisch en bombastisch op je af waarbij het lijnenspel met de dieptewerking het meest
intrigeert. Het voelt als een invasie. Er is spanning en gevaar, versterkt door mooie bewegingen, rook
en muziek. Het beeld is intimiderend. Door zo strak ‘in de groep’ te blijven, werkt het perspectief goed.
Al maakt dit van één kant van de weg veel meer indruk dan van de andere kant.
De eerste tot en met de minuscuul kleine laatste boot is prachtig afgewerkt met een overvloed aan
details, een schier oneindige reeks aan kleuren, veel grappige en verrassende oplossingen en
functionele vormen van materiaalgebruik. De perspectiefwerking is zo goed dat er ze op wel vier of vijf
grote onderstellen lijken te staan.
Herhalen is een goede truc, maar met zo’n perspectief heb je een maximaal effect. Slim om de
Vikingen met poppen weer te geven, dan trap je niet in de val van de menselijke gelijkenis, het maakt
ze spookachtig. Ook de schilden op de schepen zijn mooi uitgewerkt. De compositie klopt zo enorm
dat deze over water lijkt te drijven, in plaats van over straat.
Minpuntjes: de scheepstoeter kunnen we missen. De Vikingen zelf ogen onconsistent ten opzichte
van elkaar en lijken in sommige gevallen niet af te zijn. De hoeveelheid rook is nu en dan te veel. En
moeten deze zeilen van stof zijn?
Maar wat overheerst is de kracht, die ook afstraalt op de makers. Hier komt gewoon een echte houten
vloot op je af. Deze wagen heeft iets wat andere wagens niet op zo’n sterke wijze hebben
gecombineerd. Het maakt gebruik van slimmigheden uit de film- en theaterwereld en weet deze te
vertalen en combineren met alle elementen die een corsowagen tot een succes maken. Een
voorbeeld? De vloot maakt gebruik van een verdwijnpunt aan het einde van de stoet. Dit maakt dat je
ogen precies op het juiste moment naar het juiste stuk kijken. Zoals in films ook de kadering en
perspectieflijnen voor een maximaal effect worden gebruikt.