archief home

Made in China

2018
2018
<
>
<
>

Foto Erwin Martens

Titel: Made in China
Categorie: Wagen
Jaar: 2018
Buurtschap: Markt
 
Ontwerper(s): Hans Vriends
Frank van Baal
 
Startnummer: 9
Prijs: 15
Punten: 407
Omschrijving De Chinese draak is al eeuwenlang het symbool van China. Met zijn beschermende kracht, wijsheid en zachtmoedigheid brengt hij voorspoed en geluk. Het moderne China is uitgegroeid tot een machtige draak op het wereldtoneel. Verandert China in een wrede alles verslindende westerse draak of blijven ze trouw aan hun oosterse symbool? Chinese draken spuwen immers geen vuur.
Juryrapport
Wat in eerste instantie een leuke ‘simpele’ draak lijkt, is uiteindelijk de illustratie van een onduidelijk sprookje. De uitbeelding maakt de wagen plots erg onevenwichtig. De parel die op een grote lolly lijkt, verbeeldt de wereldbol. Zonder het verhaal te hebben gehoord, sta je jezelf af te vragen waar je naar kijkt. Liever zien we de bol en het meisje verzwolgen worden door die grote bek. Dan gebeurt er tenminste wat. Nu zien we een geforceerd beeld, zonder spanning. Het meisje had met de parel meer afstand kunnen nemen. Nu is het in uitvoering klunzig en amateuristisch. Dat het meisje zo opzichtig is vastgebonden, maakt het beeld niet krachtiger. Vanuit de veiligheid alle begrip, maar is dit tuigje misschien op een creatieve manier weg te werken? Het verhaal moet zijn dat China als grootmacht het Westen overschaduwt. Dit wordt naar ons idee een beetje plat verbeeld. Waar staat het China van nu voor en wat voor invloed heeft het op het Westen? Deze wagen constateert alleen het gegeven en geeft hier niet echt een twist aan. Jammer allemaal van die prachtige en indrukwekkende draak, die recht uit China lijkt te komen. Mooie details zijn de schubben die met bloemenblaadjes zijn gemaakt, de kleuren zijn heel helder en de kleurschakeringen zijn een bewijs van vakwerk, ze geven de huid de benodigde diepte. De draak ziet er strak uit. Maar een bijna verstild beeld moet veel extra kwaliteiten hebben om indruk te maken.