Juryrapport
Fanfare is een mooie en speelse compositie met een prachtig uitgewerkte chaos in de
verkreukeling van de uitgeknipte en verfrommelde tekening van een fanfare. Deze gaat van
plat naar 3d.
Naar het midden toe wordt de rij muzikanten voor een enkel jurylid toch een brei van op
elkaar geduwde figuren. Het wordt daarin jammer gevonden dat de vorm klontert en niet
overeind blijft als de uitgeknipte rij muzikanten.
Een ander vindt dat binnen de kreukelige chaos het beeld goed leesbaar blijft. Die ziet de
structuur als een mooie uitdaging voor het publiek om het beeld in gedachten te herstellen,
waardoor het de moeite waard is om lang en intensief naar te kijken.
De presentatie is kleurrijk en de toevoeging van deze muziek een schot in de roos. De
presentatie wordt goed doorgetrokken in het bijbehorende klankbeeld want de muziek is al
net zo verfrommeld als het plaatje zelf. Helaas is de verstrooiing in de muziek tijdens de
optocht minder helder dan ’s ochtends op het veilingterrein.
De wagen voelt vernieuwend door de context met de muziekkorpsen als uitgangspunt te
nemen. Dit ontwerp is uniek en kan slechts eenmaal vertoond worden.
Het thema waarbij de twee elementen van Corso Zundert worden samengebracht
(muziekkorpsen en wagens) is een prachtige verbindende vondst.
Voor Fanfare een pluim vanwege het fraai samenbrengen van de twee elementen die Corso Zundert
traditioneel bevat: wagens en muziekkorpsen. Deze twee worden op een humoristische wijze
gesublimeerd. De vakjury ziet in de presentatie ook een statement met een knipoog naar de
discussie over de toevoeging van fanfares voor en achter de wagens.