Juryrapport
De eerste indruk van het kolossale, gekantelde beeld is indrukwekkend. De anatomie
van Venus lijkt sterk.
Het concept met een spectaculair overhangende constructie wordt gewaardeerd, het
lijkt de zwaartekracht te trotseren. Venus gaat vooral de mist in door het gebruik van
tempex. Dit is niet het juiste materiaal om ruw marmer uit te drukken. De kijker wordt
op deze manier niet bepaald meegenomen naar de marmermijn van Carrara.
Schotsen komen in beeld, waar het oppervlak glad moet zijn afgewerkt. Dit haalt de
goed getroffen vorm naar beneden. De gelaagdheid is volstrekt onnatuurlijk. Het
marmer krijgt hiermee de opbouw van leisteen.
De zichtbare naden en metalen steuntjes tussen de steenlagen ontnemen iedere
illusie om het geloofwaardig over te laten komen. De intekening van marmer bij met
name de aardlagen wordt gemist. Toen de beeldhouwer in de klassieke oudheid
klaar was met zijn Venus, had deze wel degelijk armen. De Zundertse Venus wordt
gecreëerd met de beschadigingen die de tijd veroorzaakt heeft. Dat tijdens de
optocht gebeeldhouwd wordt, is goed bedacht. Het slaan met de hamer heeft echter
geen zichtbaar resultaat. Door de aanwezigheid van tempex wordt dit beeldhouwen
bovendien toneelspelen op een plastic kopie.