archief home

Altijd Prijs

2013
2013
<
>
<
>

Titel: Altijd Prijs
Categorie: Wagen
Jaar: 2013
Buurtschap: Poteind
 
Ontwerper(s): Robbert Borrias
Yuri Dils
Marli van Hassel
Lars van Hassel
Jorick Jansen
 
Startnummer: 18
Prijs: 12
Punten: 514
Ereprijzen: 3e publieksprijs
Omschrijving Op een zwoele lenteavond loop ik met een euro over de kermis. De muziek van alle attracties klinkt als muziek in je oren. Allemaal verschillende geluiden en toch een geheel. De verlichting knippert, danst en daagt uit. De prijzen zijn bij de ene kraam nog mooier dan bij de andere kraam. Ik word de kermiswereld ingezogen en word vrolijk van de blije kindergezichten. Aan het einde van een rij attracties blijf ik staan en kijk naar jeugdsentiment. Ik kijk naar een kraam die ik vroeger nooit over zou slaan. De kraam waar ik mijn ouders keer op keer terug naar toe sleurde. De mooiste kraam, met de grootste pluche beesten. Touwtje trekken, altijd prijs.
Juryrapport
Een bijzonder toegankelijke wagen die een breed publiek aanspreekt. Leuk dat er echte prijzen te winnen zijn door publiek dat actief bij de wagen wordt betrokken. Al bestaat het vermoeden dat de kinderen die touwtje mogen trekken, jonge figuranten zijn. Het is jammer dat er geen relatie is tussen het trekken aan een touw en het omhoog komen van een van de knuffels. De touwtrektent is charmant en aantrekkelijk. De vormgeving is overeenkomstig een kermistent. Dieprode lijsten contrasteren met de lichtgele dragers van afbeeldingen. Door deze te combineren met lampjes en lila accenten, springen zij onmiddellijk in het oog. De prijzen hadden meer sprankeling in kleur mogen hebben en meer vrolijkheid mogen uitstralen. Details waren lelijk gemaakt van alternatief materiaal, zoals de poten van de kip. Teddyberen in vuilniszakken zijn het Zundertse corso onwaardig. Het onderwerp is eenvoudig en de vormgeving te braaf om in de moordende concurrentie van dit bloemencorso boven de middenmoot uit te stijgen. De figuratie is overtuigend. De kermismannen drukken met hun lichaamstaal een houding uit van jarenlange nonchalance. Ze zijn duidelijk verveeld en doen hun kermiswerk puur op routine, terwijl in hun stem de actieve ervaren klantenwerving klinkt.