Juryrapport
Een originele, eenvoudige, maar werkelijk allemachtig prachtig uitgevoerde corsowagen. Een uitvergroting van een ‘trek-en-douw’. Van voren een ‘Rossini’ en van achteren een ‘Alpenklang’, prachtig uitgewerkt in al zijn details.
Wat een heerlijk idee om een accordeon in dit soort afmetingen mee te laten rijden in de stoet. Schitterend van kleur en opvallend mooi en subtiel gebruik van alternatief materiaal. De vlakken met dahlia's waren superstrak getikt en heel mooi van kleurstelling, soms in zilver gespoten en met grote zorgvuldigheid geplaatst. Zoals bijvoorbeeld in het opengewerkte klankgat van de Rossini en de band van de Alpenklang met de Edelweisjes erin. Zo fijnzinnig en decoratief uitgevoerd dat het in combinatie met de grotere elementen zorgde voor een sublieme subtiliteit. De rode stof in de balg was op zijn plaats omdat daar de beweging plaatsvond. In dit geval stoorde het alternatief materiaal totaal niet. Het paste goed en de kleur was perfect passend en doeltreffend ingezet.
De ‘lustige walz’, door Piet van Tienen voor deze wagen gecomponeerd, gaf veel luisterplezier. Al was het muziekinstrument huizenhoog van vorm, het had de intimiteit van een serenade. De muziek paste perfect en de subtiele beweging van de knoppen verhoogde de aantrekkelijkheid.
Alles aan deze wagen was interessant. Een voorbeeld hoe je het verhaal simpel, bondig maar zeer intens kunt vertellen. Echt een wagen waarbij het geheel meer was dan de som der delen. Absoluut perfectionisme met als resultaat een heerlijke feestelijke corsowagen.