Bijzonderheden75e verjaardag van het corso, met diverse activeiten tijdens het hele corsoseizoen, zoals het corsomeisje in het groot nagebouwd, een eigen corso postzegel, corsoplaatjes sparen, een dahlia tentoonstelling, een extra feestavond op dinsdag en een afsluitingsfeest in november met Guus Meeuwis. Voorafgaand aan de optocht reikte Commissaris van de Koningin Wim van de Donk de Koninklijke Erepenning uit aan de Stichting Bloemencorso Zundert.
|
Juryrapport algemeenEen prachtig corso met een speciaal tintje door het 75-jarig bestaan. Het niveau was hoog en de diversiteit groot dit jaar. De artistieke en technische hoogstandjes en het lef om keuzes te maken is overweldigend.
Dit jaar heeft de jury wel de vervelende beslissing moeten nemen om de opstelling op het veilingterrein niet officieel te kunnen voorschouwen. Al jaren laten we weten dat alle wagens op de met de buurtschappen afgesproken tijd op het veilingterrein moeten zijn. Nadelen van het niet kunnen voorschouwen zijn dat de wagens niet in alle rust aan twee kanten bezichtigd kunnen worden. Ook worden de met zorg uitgewerkte details mogelijk niet gezien tijdens het rijden, ook de bijbehorende acts kunnen niet in alle rust aanschouwd worden. Belangrijk is dat de jury álle wagens ziet op de ochtend om zich bij het voorschouwen een afgewogen beeld te kunnen vormen.
Dit jaar waren er zoveel wagens niet op het terrein en stonden zo ver weg voor ons dat het onmogelijk werd om alle wagens in een totaliteit te bezichtigen. Om volgend jaar niet weer dezelfde beslissing te moeten nemen, nogmaals een oproep om vooral op tijd op het veilingterrein te zijn! U doet zichzelf echt tekort.
Een ander punt van discussie binnen de jury was de mate van gebruik van alternatief materiaal in de wagens. Het reglement zegt hierover: ‘Ten aanzien van het gebruik van alternatieve materialen zijn geen beperkingen opgelegd, met dien verstande, dat het corso een dahliacorso moet blijven’. Uitgangspunt voor de jury bij de beoordeling blijft dat de wagens in hoofdzaak in bloemen uitgevoerd moeten zijn.
Ten slotte willen wij nog iets kwijt over het muziekgebruik. De muziek in het Corso wordt gebruikt als ondersteuning van het beeld, de gang van de wagens en soms ook als een aanvulling op of aansturing van de figuranten. De jury vraagt de buurtschappen waakzaam te zijn dat de ondersteunende muziek blijvend intelligent en functioneel wordt toegepast.
|