Juryrapport
Als je vooraf niet bent ingelicht over wat Chaac voorstelt, is het tamelijk duister wat hier
wordt verbeeld. Het grote probleem is de vormgeving van het enorme blok dat
ondefinieerbaar is. Vergelijkingen worden gemaakt met een gehaktbal of een hoop vlees uit
een blik hondenvoer. Met de excuses dat dit niet aardig is om te zeggen, maar het is wel de
gedachte die opkomt. Dat beeld wordt versterkt doordat de wat simpele kleuren te dicht bij
elkaar liggen.
Het ontwerp moet een tempel met een standbeeld voorstellen maar dat beeld is te vaag.
Iedere structuur van steen of hout wordt gemist en de ‘gouden’ steigers voegen niks toe op
sculpturaal gebied, dat kunnen ook pijpleidingen zijn. Hier zijn in de compositie verkeerde
keuzes gemaakt die door netjes bouwen niet meer hersteld kunnen worden. Als het hoofd
van het standbeeld ietwat beweegt, dan kan dat het totaalbeeld nog iets tot leven brengen.
Hoewel de figuranten goed in hun rol zitten en de kleding zorgvuldig en passend is gemaakt,
voegen ze weinig toe aan het beeld en zijn ze niet verhelderend voor het verhaal. Daarvoor
staan ze ook te ver van elkaar af, er is geen samenhang tussen hen, ze zijn willekeurig
geplaatst en vormen geen theatrale eenheid die een gezamenlijke boodschap overbrengt.
Die boodschap blijft dus achterwege.
Het lijkt of er te veel nadruk is gelegd op technisch vernuft waarvan het effect uiteindelijk te
minimaal is. Door het streven naar technische impact lijkt het of de kracht van de vormen
wordt ondergesneeuwd.
Over het succes van de transformatie van droogte naar regen met als gevolg vruchtbare
grond en vegetatie, is niet iedereen overtuigd. De regen die moet worden uitgebeeld met de
vernevelaars bovenop de wagen, is te minimaal waardoor dat beeld niet overtuigend
overkomt. De trap die van kleur verandert, de hedera die tegen de pilaren omhoog kruipt en
de bossen die boven (of in?) het hoofd van Chaac groeien; ze zorgen samen niet voor een
totale make-over die naar ons idee wel bedoeld is. Het effect is te marginaal. De
verkleurende trap vindt de ene goed geslaagd, de ander vindt deze niet goed vormgegeven
en niet bijdragen aan de transformatie. Zelfs een simpel ding als een trap kan kracht
uitstralen. Zeker wanneer het gaat om een trap die naar een offertempel leidt. Je moet een
sculpturaal element met overtuiging brengen. De stijl die je kiest, of het nu realistisch,
abstract of cartoon is, moet met overtuiging worden gebracht zodat men weet waarnaar
men kijkt.