archief home

Hebbes

2025
2025
<
>

Foto Erwin Martens

Titel: Hebbes
Categorie: Wagen
Jaar: 2025
Buurtschap: Molenstraat
 
Ontwerper(s): Yuri Dils
 
Startnummer: 13
Prijs: 17
Punten: 431
Omschrijving Een berg van te veel, echt veel te veel... Licht geïrriteerd zoekend naar die ene, waar ligt die toch? Misschien toch een keer opruimen of hé wacht eens... yes! Hebbes.
Juryrapport
Foto: Erwin Martens De lengte en de hoogte van de stapel schoenen zitten het meest in de weg. Het rommelige en ook wat saaie zit niet zozeer in de letterlijke hoeveelheid schoenen, maar meer in het ontbreken van een duidelijke compositie. De hoeveelheid schoenen en kleuren moet het ‘hebbes-gevoel’ versterken, maar doet dat niet. Misschien is de compositie overtuigender als er een hoge bult met schoenen wordt gepresenteerd met de arm die daaruit steekt. Over de kracht van de arm zijn er twijfels. Ook over het materiaalgebruik. De hoofdrol van deze voorstelling ligt bij de arm, die van een ander materiaal is. Dat is apart. Bij de ene werkt dat fantastisch, de ander snapt het niet of vindt de uitwerking niet geweldig, met zichtbare naden en vingers en nagels die een geheel vormen zonder duidelijke rand of afwerking. De arm verliest op deze manier niets aan finesse, maar is tegelijk zo’n eyecatcher dat die eigenlijk met dahlia’s bekleed moet zijn. Het statement van de arm wordt een sterk gebaar gevonden en de expressie van de hand en de schoen perfect. Maar dan valt dit statement helemaal in het niet bij de enorme massa schoenen en de platheid van het geheel. Dat ontkracht het beeld en maakt dat het thema Hebbes wordt overschaduwd door heel veel chaos. Complimenten zijn er voor de originaliteit van het ontwerp en de vele details aan de schoenen. Deze worden ‘waanzinnig mooi’ genoemd. De labels en de zolen, de witte stof in de bollen op de slippers die als parel dienen, de ritsen, gespen, de stiknaden, de veterkapjes. Toch is er ook kritiek op de accuratesse waarmee de labels met een sjabloon op gravel zijn gespoten, wat soms leidt tot uitlopende verfspatten. Op zolen zijn lijmresten en stukken papier zichtbaar. Geluid ontbreekt, wat het gemis aan levendigheid versterkt. Waarom niet gekozen voor geluiden die het gerommel en geschuif met schoenen laten horen of een vrouwenstem die mompelt dat de die ene bepaalde schoen niet kan vinden en dan opgelucht ‘hebbes’ zegt. Enkele juryleden hebben moeite met het afsnijden van de voorstelling, aan de onderkant.