archief home

Vive Saint Nicolas!

2025
2025
<
>

Foto Erwin Martens

Titel: Vive Saint Nicolas!
Categorie: Wagen
Jaar: 2025
Buurtschap: Poteind
 
Ontwerper(s): André Roks
Isabelle Hereijgers
 
Startnummer: 5
Prijs: 13
Punten: 465
Omschrijving Lotharingen in Frankrijk, 6 december 1970. Sint Nicolaas staat op het punt te vertrekken met zijn ezeltjes volgepakt met cadeautjes. Zou hij nog op tijd komen, nu de eerste ezel steigert en weigert en de tweede ezel er bij is gaan zitten? Hoe moet dat nu met dat speelgoed?
Juryrapport
Hier volgt geen eensluidende mening van de jury. Vanuit de positieve hoek klinkt het geluid over een topwagen waar eindeloos veel valt te ontdekken, van welke kant je ook kijkt. Een wagen die moeiteloos vaker voorbij mag komen, ook door het fijne constante doorlopen van de figuratie en muziek. De lange wagen is consequent in vorm en toch afwisselend. De detaillering wordt beoordeeld als fraai afgewerkt en het geheel is ingenieus van compositie en driedimensionaliteit, met een goede anatomie. Echt een kleurfeest voor het oog met zeer functionele en goed uitgevoerde figuratie - je ziet dat ze er echt zin in hebben - en mooi gebruikte materialen zoals de peperkoek. Helaas voor deze voorstelling is het kamp van de critici een slag groter. Daar wordt het gezien als een bij elkaar geraapte kinderkist waarvan de inhoud haastig tegen een paar ezels is aangezet. De vormgeving wordt grof genoemd en de kostuums voldoen niet omdat ze detail missen, goedkoop ogen en eenvoudig zijn uitgewerkt. De afwerking is niet overal geslaagd, Bewegingen zijn ruw en niet goed doordacht waardoor delen kapot gaan en bloemen van de wagen vallen. Het gebruik van jute wordt jammer gevonden. Er wordt afgevraagd waarom er twee ezels nodig zijn voor dit verhaal. Complimenten zijn er ook: de dieren hebben goede koppen met een mooie uitdrukking en grote bruine ogen die vragen om medelijden. De expressie is mooi. De eerste ezel zakt mooi door zijn voorpoten. De soundtrack is ook geslaagd. Zeer passend, aanstekelijk en op de juiste sterkte afgespeeld. Het punt blijft de positie van het speelgoed, in relatie tot de dieren. Wanneer je veel elementen aan je beeld toevoegt, loop je het risico dat het er visueel rommelig uitziet en de compositie geen balans meer heeft. Het oog wordt te veel afgeleid waardoor je de samenhang verliest en alleen nog chaos ziet. Hoewel dit mogelijk precies het gevoel kan zijn dat de makers voor ogen hebben. Het is in elk geval lastig om binnen het totaalbeeld een rustpunt te vinden. Hoe leuk en grappig de individuele tafereeltjes ook door een deel worden gevonden, het vraagt allemaal wel erg veel aandacht. Het geheel had wat meer gestileerd mogen zijn. De Barbie-figuur is binnen de tafereeltjes een echte eyecatcher en pakt een erg opvallende hoofdrol, waardoor je extra bent afgeleid van de totale boodschap van de wagen. Binnen het hoofdthema worden allerlei verhalen verteld, wat de kern van het verhaal vertroebelt. Dat komt ook door het grote aantal spelers. Zonder of met veel minder figuranten en tafereeltjes zou het verhaal dat de ezels weigeren en steigeren en dat er spanning moet zitten in het op tijd komen, niet zo zijn ondergesneeuwd. Over het omgevallen hondje achteraan de wagen zijn de meningen verdeeld, Het gaat van ‘leuk’ naar ‘totaal overbodig’ en ‘komt niet uit de verf’. Tegen de tijd dat het hondje verschijnt, is het publiek verzadigd van de eerste twee delen van de voorstelling.