Juryrapport
Wat een schitterend vooraanzicht van de nomade met zijn stok. Zijn gezicht komt sterk naar
voren. Daar is duidelijk met zorg en aandacht aan gewerkt. De eerste indruk is die van een
Bijbelse scene, een soort ‘Lam Gods’, maar soit. Zijn blik is neutraal. Hij zou qua uitdrukking
evengoed naar de tv kunnen zitten kijken dan dat hij met zijn hele hebben en houwen een
zware tocht aan het maken is. Wat meer expressie is welkom. Want het werkt door in het
totale beeld. De complete vertaling van het thema wordt wat gemist. We missen de
spanning tussen de klassieke en de moderne nomade. Die zien en voelen we niet. De mix
van het heden en verleden ontbreekt.
De dramatiek in de soundtrack komt daardoor niet goed tot zijn recht. De wagen en de
muziek zijn twee verschillende sporen die nooit één geheel vormen.
De compositie maakt op dat vlak heel veel goed. Het gebruik van gedroogde bloemen is hier
een geslaagde keuze omdat het diepte en verfijning geeft in het ontwerp. De voorstelling is
vloeiend. De eenheid in kleurgebruik en de het schitterende kleurverloop binnen al dat
paars, helpen daarbij enorm. Alleen de kleuren van de ezel doen wat denken aan die van
een cape of schaduw, waardoor het dier wat uit de toon valt bij de rest.
Er is mooi gespeeld met de negatieve ruimte waardoor de contour van de sculptuur
spannend is. Je oog wordt heel logisch uitgenodigd om van het focuspunt voorop via het
wapperende doek te kijken naar wat er achter de nomade loopt. Die wapperende
elementen zijn heel fraai. De combinatie met de houten stokken zorgt voor een structurele
ordening in de voorstellen, zonder dat je concreet kunt benoemen wat dat is. Het hout is als
ander element helemaal op zijn plek en fraai van detail. De lage ondergrond is ook heel
mooi. In de staf van de nomade zijn alternatieve materialen zorgvuldig verwerkt.
Commentaar is er op de linkerhand die anatomisch niet helemaal klopt.
Wat twijfel is er over de dieren; de kip, hond en het lam. Voor de één zorgen de witte
elementen daarin samen met die van het zand voor een fijne kleurbalans. Voor een ander
zijn ze te cartoonesk. Afgevraagd wordt of het lam inderdaad een verwijzing is naar een
religieuze voorstelling van Christoffel, de patroonheilige van alle reizigers en pelgrims.