Juryrapport
Een soort ansichtkaart trekt voorbij. Er is bewondering voor de mooie uitgestrekte vorm van
het geheel. De beeldende vorm met gebouwen in de gotische stijl is consequent neergezet.
Mooi gemaakt op detailniveau en evenzeer mooi in de zorgvuldigheid van maten, vormen en
verhoudingen van de Italiaanse inspiratiebronnen.
De kleurstelling is strak en kloppend, maar ook wat eenvoudig. Slim om de felle
kleuraccenten aan de bovenkant te zetten waardoor het gevoel van omhoog gaan wordt
versterkt. Door het beperkte kleurgamma straalt het redelijk overdadige geheel toch een
zekere rust uit. Kleuren zijn goed in balans en vormen een mooi tegenwicht met de
ruimtelijke vormen.
De wolken aan de onderkant zijn origineel en transparant uitgevoerd. De onderkant zweeft
fraai over het plaveisel. Alle lof daarvoor. Een jurylid merkt op dat door de gelijke kleurkeuze van de onderkant en de bovenkant van de voorstelling, die gebouwen nooit echt
loskomen van de wolken en daardoor meer als een gehele structuur ogen, dan door iets wat
aan de wolken ontsnapt en verder wegzweeft. Verschil in kleur kan dat theatrale effect echt
duidelijk maken.
De hoeveelheid aan sierlijke architectonische vormen houden het concept overeind. Hoewel
de bewegingen die dat zwevende effect moeten veroorzaken, niet helemaal uit de verf
komen. Dat is de jury unaniem van mening. Het lijkt niet helemaal te werken, of maar voor
de helft. Het gaat zo langzaam dat het bijna niet opvalt en daardoor mist dit element de
kracht die het moet hebben. Wat wel opvalt is dat er iets scheefgezakt is. Dat is te zien aan
torens die uit het lood staan.
De voorstelling is rijkelijk gedetailleerd, maar wel erg veel vorm en dusdanig gecomponeerd
dat alle vormen erg met elkaar concurreren, daardoor voelt het geheel wat druk.
Geluid is aanwezig, maar zo zacht dat het nauwelijks bijdraagt aan het verhaal. Juist muziek
of geluidseffecten kunnen de toeschouwer de droomwereld intrekken en de beleving
completer maken.
Enige teleurstelling zit hem in de braafheid van de voorstelling, te veel een kopie van iets
bestaands. Het doet denken aan de Tomorrowland Mainstage 2023. Ondanks de verwijzing
naar het dromerige, middels de ballonvaartuigen, droom je bij het totaalbeeld onvoldoende
weg. Diepere lagen en stof tot nadenken, het opwekken van nieuwsgierigheid,
meegetrokken worden in een verhaal. Het is er allemaal niet.