archief home

Tweede Termijn

2025
2025
<
>

Foto Erwin Martens

Titel: Tweede Termijn
Categorie: Wagen
Jaar: 2025
Buurtschap: Schijf
 
Ontwerper(s): Huub van Caam
Maikel van de Korput
Jens Arnouts
Sander van Hooydonk
 
Startnummer: 19
Prijs: 10
Punten: 514
Omschrijving Hij is terug! Acht jaar geleden, al op handen gedragen. Wederom koos het volk massaal, voor deze krachtige grootse leider. Sterker en machtiger dan ooit tevoren! Na een verpletterende en indringende campagne aanbidden zijn volgers zijn onaantastbaarheid. En vieren ze de goddelijke overwinning Maakt u zich op voor de... Tweede Termijn!
Juryrapport
De beelden op de schermen zijn heel interessant om naar te kijken. Zodanig dat je er naar blijft kijken. En dat is meteen het probleem bij de gehele voorstelling: die is in tweeën gebroken. Je vergeet bijna om naar de rest van de wagen te kijken. Het aandachtspunt ligt op de verkeerde plek. In plaats van aanvullend, zijn de schermen dominant aanwezig. Ze leiden enorm af. Het gebruik van videobanners kan mooi werken, als deze in passende schaal aanwezig zijn. Anders kunnen ze het werk enorm ontkrachten. De beelden zijn fascinerend. Het is mooi om allerlei mensen van jong naar oud meegesleept te zien worden in een soort cult. Dat komt binnen, zeker als je door het bekijken nadenkt over de toenemende polarisatie in deze tijd. De beelden doen je beseffen hoe aan de andere kant van de plas mensen met rode petjes rondlopen en niet nadenkend een leider kunnen aanbidden. Die duidelijke knipoog naar Trump is voor de jury goed duidelijk. Een jurylid vraagt zich af of de meerderheid van het publiek ook begrijpt waar de projectie om draait. Omdat het bijna in het Van Abbemuseum (voor moderne kunst) past en daarmee leuk is voor de happy few, maar onbegrijpelijk voor velen. En dat is jammer als je wilt dat de grote leider ook in de tweede termijn door het publiek op handen gedragen wordt. Ook wordt de suggestie gedaan om van de mensen op de beelden steeds te switchen van normale kleding, naar die van deze voorstelling. Om die brug naar het heden duidelijker te maken. Want een echte eenheid met de heerser op de draagbaar vormt deze videopresentatie toch niet. Het zijn bijna twee volledig losstaande projecten die toevallig onder hetzelfde startnummer meerijden. Laten we het dan over dat tweede deel, de wagen, hebben. Dat de heerser eerder is gemaakt en met succes door de Zundertse straten is gedragen, is voor de meesten geen probleem. Al wordt het herhalen ook ‘spelen met vuur’ genoemd, vanuit het oogpunt van originaliteit en durf. Op de keper beschouwd is de heerser opnieuw gemaakt en is er maar één ding veranderd: de onderkant, oftewel de uitvoering van figuratie. Over de heerser, hoe die vormgegeven en afgewerkt is en in kleur zit, louter lof. Hij heeft een heerlijke luie en ook imponerende houding en de simpele zwart-wit tekening op het gezicht en lichaam werkt verrassend effectief. Contrasten van het ijzige blauw met het felrood en de verder aardse tinten zijn goed gekozen. De details zijn sterk en de muziek is goed en passend. Toch valt de leider minder op. Niet alleen door de beeldschermen. Ook de grote rode banieren zitten het beeld in de weg. Er is veel gebruikgemaakt van alternatieve materialen en enkele juryleden vragen zich af of de balans op dit vlak wel oké is. Ze werken mooi en versterkend, maar zorgen er ook voor dat de dahlia’s wat naar de achtergrond worden verdreven. Kunnen de draagstoel en hoofdtooi niet in dahlia’s verwerkt worden?