Juryrapport
De pose van het vrijend stelletje past volmaakt binnen de kaders van het cliché: de vrouw
ondergaat gewillig en passief de omhelzing en de strelingen. De man heeft de actieve rol. Zo
wordt het vrijen bijna altijd verbeeld. Niet alleen in producten van de porno-industrie, maar
ook in de kunst, kijk naar De Kus van Rodin of de beelden van Jeff Koons, ook daar neemt
de man het initiatief. De jury vraagt zich af waarom er vooraf zoveel ophef was over deze
wagen. Waarom zo moeilijk doen over een niet erg spannend standje dat zo vaak is
afgebeeld? Waarom vraagt dat in Zundert om censuur? De brave pose van het paar levert
toch niet een beeld op dat zo rigoureus ‘verbloemd’ moet worden.
Het corso blijft altijd keurig en bijna nooit zijn er edele delen van een man of vrouw te zien.
Hoewel in de vorige eeuwen wel al naakt of bijzonder schaars geklede parende mensen
werden tentoongesteld, blijft het corso zichzelf hierop censureren. Publiciteit brengt het wel,
maar een onthulling wordt het ook dit jaar niet. Misschien omdat het corso een gebeuren is
voor jong en oud en je daarom voorzichtig met het verbeelden van de liefdesdaad moet
omgaan? Is er een corsopolitie die waakt over de goede zeden? Of is het vooral een zaak
van zelfcensuur? Aan de achterkant zijn de blokjes al helemaal overbodig. Of is een
mannelijke bilspier iets wat niet getoond mag worden?
De anatomische positionering van het liefdeskoppel is slechts gedeeltelijk gelukt. De voeten
zijn zeer matig van vorm en de rug en billen van de man zijn uiterst zwak en plat
weergegeven. Zoveel onaantrekkelijkheid aan de achterkant hoef je niet te censureren, daar
krijgt niemand het warm van.
De vlakken in wit zijn erg hard afgelijnd. Onduidelijk is waarom deze kleur zó licht is, alsof er
sneeuw op ligt, of is het bedoeld om licht te suggereren?
De manier waarop de linkerhand van de man zich in het vlees van het been drukt, is mooi
gedaan, net als de uitdrukking van de gezichten. Vooral het gezicht van de man roept
sensualiteit op. Op het gezicht van de vrouw is lust af te lezen.
De techniek van pixels is goed toegepast en creëert vooral op afstand een realistische
weergave van een foto op tv die de erotische lichaamsdelen verhult.
Censuur heeft een duidelijke voor- en achterkant, waardoor het publiek aan de beide kanten
van de weg een verschillend beeld te zien krijgen.