Juryrapport
Daar is hij weer, de man met de uitgestrekte arm. Deze houding hebben we de laatste jaren
vaker gezien. Zijn houding suggereert voorwaartse kracht, wat niet rijmt met de rust van het
tafereel dat hij met zich meedraagt. Aan bijvoorbeeld de windmolentjes op zijn rug is te zien
dat hij zich niet snel maar heel langzaam verplaatst. Een man die met zoveel vaart de
nieuwe tijd instormt, wil helemaal geen huisje, boompje, beestje op zijn lijf. En de boer die
vooral nadenkt over zaaien en oogsten, wil geen vlucht vooruit en een ongewis
toekomstperspectief.
Door de aanduiding 2.0 wordt een verbeterde versie van de originele Atlas verwacht, die zien
we niet.
Het beeld bestaat uit twee lagen. De onderkant is een vrij traditioneel corsobeeld van een
mensfiguur. De sportheld doet aan de voorkant wat stijf aan, heeft lege ogen, toont weinig
expressie en is daar ook wat grof uitgevallen.
De bovenkant bestaat uit een prachtig landschap, een zeer minutieus uitgevoerde
miniwereld waarin zo te zien niets mis is. Geen enkele frictie, geen disharmonie, niets. Een
vredig wereldje. Geen wonder dat Atlas 2.0 niet de indruk wekt de wereld op zijn schouders
te torsen, maar dat hij zich kennelijk niet eens bewust is dat die überhaupt bestáát. Dit is de
pure pastorale, het paradijs waar menigeen van droomt. De geluiden maken het plaatje af.
Nederland in vogelvlucht en zo klinkt het ook. Een haan die kraait, kerkklokken die luiden.
De aarde waar dit alles op staat en groeit is ook het lichaam van een man. Die combinatie
lichaam/landschap is geloofwaardig geconstrueerd. De bovenkant is bijna geheel van
alternatieve materialen gemaakt. Fruit, schelpen, linzen, erwten, bonen en andere groenten
blijken materialen te zijn waarmee prachtige landschappen gemaakt kunnen worden. Daar zit
echter ook een keerzijde aan. Het geeft de wagen niet alleen een wat matte uitstraling, het
heeft met dahlia’s niets van doen. De alternatieve materialen krijgen - misschien niet in
oppervlak, maar toch - de overhand op deze wagen en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Hoe mooi het allemaal ook is.