Juryrapport
De trage gang van de kamelen door de straat komt overeen met het natuurlijke
looptempo van kamelen. Dit is de kamelenkaravaan, in gestage tred door de
woestijn. Die wordt gecombineerd met die andere karavaan, van de Tour de France;
een hectisch circus met veel snelheid en geluid. Het is een vrolijke associatieve
vermenging.
De woordgrap rondom de dubbele betekenis van karavaan is goed gevonden, maar
voelt aan als toch iets te lang uitgemolken. Het blijft hangen in een weinig gelaagd
geheel. Het geluid werkt daarin niet mee, het komt niet duidelijk over, is verworden
tot een brij, zo chaotisch en vervormd dat het afbreuk doet aan het geheel.
De eigenwijze koppen van de kamelen met hun bewegingen zijn effectvol maar soms
iets te grotesk van stijl uitgevallen in vergelijking met andere onderdelen van de
wagengroep. De bekken gaan niet alleen op en neer, maar malen ook in horizontale
richting. Het komt mooi en geloofwaardig over.
Een sterk element is de discrepantie tussen de dierlijke onverschilligheid en
schreeuwende commercie. Dit komt vooral tot uiting bij de tweede kameel. Hij draagt
een Coca Cola zonneklep. Het staat hem goed, maar hij zal daar zelf geen weet van
hebben. Een kameel blijft een kameel, een beest dat ongevoelig is voor brands.
Het gebruik van de dundoek vlaggen detoneren in het geheel vanwege het
alternatieve materiaalgebruik. Dat voelt als een keuze uit armoede, ze hadden in
bloemen kunnen worden uitgevoerd en kunnen wapperen, nu hangen ze er een
beetje treurig bij.