Juryrapport
Vormkwaliteit
Een classicistisch ensemble, mooie uitsnede van traditionele beeldhouwwerken in de openbare ruimte. Mooie grote gesloten vorm, enigszins barok. Prachtig contrast tussen het standbeeld en de verfspetters. Heel simpel eigenlijk, maar heel goed. De wagen is ruimtelijk overal interessant.
Kleurkwaliteit
Zeer precies en overtuigend „basisbeeld‟ in geraffineerde kleurnuances. Zeer sterk van kleur. Het kleurcontrast van de gele verfklodders over het beeld is ronduit fantastisch. De vorm van de spetters en het kleurcontrast zorgt ervoor dat de verf echt spettert. Doeltreffend. Heel goed gedaan!
Theatrale kwaliteit
Een uitsnede van een beeld, zoals die te vinden zijn op de Italiaanse pleinen. Een paardenkop met wapperende manen, een man met vleugels en een vaan. Schitterend vormgegeven. Maar er is meer: het monumentale beeld is beklad met gele verf. Het doet pijn om te zien. En de gekwelde grimas van man en paard versterken die pijn, alsof ze reageren op de verf die tegen ze aangekwakt is. De uitsnede van het beeld is in één terra-achtige kleur gehouden, waardoor de gele vlekken extra contrasteren en het vandalisme extra schrijnend wordt. De wagen dwingt respect af voor de monumentale kwaliteit waarmee het is gemaakt. Door de verfspetters is het geen traditionele corsowagen meer maar een blik op een hedendaags straatbeeld. Krachtig door beeldtaal, vorm en kleur; kortom een spannende wagen.
Materiaalgebruik
Bloemen overal sterk en zorgvuldig gebruikt. Op sommige plekken messcherp! Dahlia‟s en nog eens dahlia‟s in volle glorie! Daar zie je meteen de klasse, de kleuren van de dahlia‟s suggereren prachtig het „lopen‟ van de verf. En passant worden de vormen hierdoor subliem benadrukt en geaccentueerd, heel mooi bedacht en perfect uitgevoerd.
Originaliteit
Traditioneel beeld op sterke wijze van een nieuwe context voorzien. Een combinatie van vormgeving uit vervlogen eeuwen met het vandalisme van de 21ste eeuw. Zonder respect zijn de barokke krullen, paarden, vlaggen en helden besmeurd met gele verfbommen. We hebben wel vaker wagens gezien, die refereerden aan beeldhouwwerken. Maar de gave uitvoering van dit beeld én de brutale aanranding ervan maakt „Besmeurd‟ tot een „grote‟ wagen.