Juryrapport
Vormkwaliteit
Toren heeft de juiste architectonische vorm, mooi vanaf onder opgebouwd en helder in vorm. Goede minimale detaillering, hekwerkjes zijn subliem. Houten hefconstructies vormen een mooi en effectief contrast met de toren. Bijzonder aan de vorm is dat alle beeldelementen kunnen bewegen. De wagen is de act in combinatie met de toren, zonder figuranten zou er weinig vorm zijn.
Kleurkwaliteit
De toren is mooi van kleur, maar wel wat bleek in verhouding met de touwen. De kleur van de kleding van de figuranten loopt over in de constructie, houdt het drukke spektakel heel helder.
Theatrale kwaliteit
Leuke speelse wagen, met zeer functionele en effectieve inzet van de figuratie. De bewegende toren is een vondst. Zowel het bewegen ervan als de choreografie van de trekkers is overtuigend op straat. Niet alleen omdat ze de wagen figuurlijk trekken, maar ook letterlijk: door hun geroep en getrek weten ze de aandacht permanent vast te houden.
Een mooie interactie tussen de corsowagen en spelers. Het andere deel van de figurantenact met onder andere de ijscoman is onnodig, verzwakt eigenlijk de theatrale uitstraling.
De kostuums van deze figuranten zijn niet sterk, vallen uit de toon.
Materiaalgebruik
Prachtig hoe de touwen als visueel element zijn uitgebuit. Ziet er door de herhaling sterk uit. Gele en rode dahlia‟s suggereren dat de constructie van hijs- en hefbomen van houten balken gemaakt is. Contrasteert mooi met de marmerwitte toren van Pisa. Alle materialen dragen bij aan beweging en beeld.
De aandacht blijft strak gespannen. Een boeiend detail is de manier waarop de katrollen geaccentueerd zijn met rode dahlia‟s. Mooi gedaan.
Originaliteit
Zeer origineel om tijdens het Corso de scheve toren van Pisa recht te zetten. Lef! Ook origineel om het trekken van de wagen te integreren in de act.