archief home

Overload

2018
2018
<
>
<
>

Erwin Martens

Titel: Overload
Categorie: Wagen
Jaar: 2018
Buurtschap: Poteind
 
Ontwerper(s): Marli van Hassel
Lars van Hassel
Kyle Dictus
Wouter Marijnissen
 
Startnummer: 3
Prijs: 12
Punten: 420
Omschrijving Een digitale ziekte. Steeds meer mensen staan er mee op en gaan er mee naar bed. De smartphone. Ons leven digitaliseert en maakt ons verslaafd aan ons toestel. We worden op de hoogte gehouden door de social media. We spreken minder af en kijken de hele dag op ons toestel. Als je dit herkent, heb je nomofobia. Misschien merk je op een dag, dat het allemaal net iets teveel wordt.
Juryrapport
Het thema is goed: erg actueel. De digitale overload is voor velen van ons voelbaar en wordt steeds meer het vraagstuk van onze tijd. Wie verlangt er niet naar een digitale detox? Waar technologie ons het leven gemakkelijker en socialer zou moeten maken, wordt het steeds meer een last en bezorgt het ons juist een continue stroom van emails die beantwoord moeten worden. Heel heftig en dat verbeeldt deze wagen. De last is voelbaar en de heftigheid van al de geluiden, kleuren en beweging brengen de stressvolle situatie waar we onder (kunnen) lijden. De uitvoering is alleen niet supermooi en strak. De PowerPoint mannetjes worden niet door iedereen als zodanig herkend. Ze zien er dan onvolmaakt, onbeholpen en knullig uit. Ze maken het tafereel een karikatuur. Twee dummy figuren zonder emotie of inleving, waardoor het publiek zich er niet in herkent en het verhaal minder goed ‘binnenkomt’. De vraag wordt gesteld of mensfiguren beter onder een brij van schermen kunnen verdwijnen om het thema uit te drukken. Wat de wagen mist, is een vormgeving die de nieuwe techniek op een overtuigende manier integreert. Juist de technologie vraagt om meer perfectie, waarbij je moet denken aan strakkere lijnen en het gelikte van apps en techniek. Het verschil in vorm tussen de bloem en het LCD scherm is te groot. Gekozen is om op de schermen foto’s van publiek te tonen. Dat interactieve komt er niet helemaal uit, het werkt voor veel mensen omslachtig. Hier is beter schermmateriaal gewenst. De cloud van logo’s is ter zake en goed gemaakt. De opbouw van het geluidsdecor is mooi, simpel en effectief. Punt is vooral dat het geen spannend geheel is om naar te kijken. Terwijl wij in het dagelijks leven geobsedeerd zijn door onze telefoon, biedt deze wagen die spanning niet.