Juryrapport
Een rommelige wagen met een vrij grove afwerking waardoor de allicht bedoelde gladheid van het
aardewerk compleet verloren gaat. Het is ook veel. Meer is niet altijd beter. Het let vaak nauw of ‘veel’
versterkend werkt of de wagen juist minder goed leesbaar en rommelig maakt.
Dit jaar rijden in het corso opnieuw twee wagens met een zelfde thema. Hoe prachtig ze ook zijn
uitgevoerd, het idee verliest automatisch aan kracht. Zo is het met de dieren, met de wanhopige
mensfiguren en dus in dit corso met lichtvoetig keramiek.
Het servies staat vol met Zunderts erfgoed en is daardoor boeiend om te aanschouwen. Dit is een
leuk aspect van de wagen. Zeker met allerlei nationaliteiten aan publiek is het mooi om Zundert zelf
als uitgangspunt te nemen. De vraag is echter waarom dit thema niet over de hele wagen is
doorgetrokken. Waarom staan op de wagen van die typische Hollandse personen in de iconische
Delftse sfeer, in plaats van Zundertse? Hetzelfde met de bloemen. Wat is er Zunderts aan tulpen?
Waarom prijken er geen dahlia’s in de vazen? Overigens mogen deze tulpen sowieso wegblijven
wegens een gebrek aan toegevoegde waarde, ze maken de wagen nóg drukker en ze kleuren niet bij
het ‘Zundertse blauw’. De figuren bovenop de wagen missen expressie, ze ‘lijken’ te weinig.
Bovendien zit er een verschil in de invulling van de Zundertse beelden. Het gemeentehuis is tot in elk
detail op de theepot getikt, maar van Vincent van Gogh staan slechts de contouren op een vaas.
Hierbij kan een volledig gelijke handtekening worden aangehouden, als blijk van een duidelijke keuze.
De vormentaal van souvenirs is zo overbekend dat het lijkt alsof het in het groot uitvoeren daarvan
niet genoeg is om te verbluffen. Dat zegt meer over hoe sterk die souvenirs zijn doordrongen in ons
gevoel voor esthetiek dan over het wel of niet goed uitgevoerd zijn van deze wagen. Maar het is wel
goed om bewust te zijn van sterke archetypes en de verzadiging van sommige objecten.
Zunderts Blauw beeldt servies met decoratie uit en kan daarmee zo worden gereproduceerd voor de
VVV, maar niet voor een galerie.