archief home

Orgel…

2016
2016
<
>

Erwin Martens

Titel: Orgel…
Categorie: Wagen
Jaar: 2016
Buurtschap: Raamberg
 
Ontwerper(s): Yuri Dils
 
Startnummer: 11
Prijs: 13
Punten: 478
Omschrijving De Zundertse Undergroundscene bracht in 2016 de single ‘Orgel...’ uit van het gelijknamige derde studioalbum, onder het platenlabel Window Mountain records. Afgelopen jaar hebben ze zich volledig gefocust op de kleinere clubs en zalen. Nu zijn ze toe aan de grotere festivals. Hun eigen Soundsystem in de vorm van een kerkorgel leent zich hier perfect voor. Hun laatste album kenmerkt zich het meest door stevige kerkorgel sessies, ritmische electro invloeden en een gezonde portie synths. Vandaag brengen ze dit samen voor u met hun flitsende lichtshow!
Juryrapport
Het beeld zorgt voor verwarring bij de jury. Dat is goed! Maar ook voor verdeeldheid. Bijvoorbeeld over de functie van het beeld van Madonna op de wagen. Bij de een is dit een afwijkend en onbegrepen element, voor een ander zet het beeld in combinatie met het gepimpte orgel een goede sfeer neer voor een hedendaags feest. De wagen wordt gewaardeerd als entertainment en is vermakelijk, maar wordt ook gezien als een decorstuk voor een band. Volgens de beoordelaar met die laatste mening is Orgel zelfs ‘rijp voor diskwalificatie’ omdat een wagen naar de mening van dat jurylid niet bedoeld kan zijn als decorstuk voor figuratie. Orgel wordt als beeld beoordeeld als niet harmonisch vanwege de rare symmetrie. De orgelpijpen aan de uiteinden lijken wel draperieën. Die in het midden zijn dan weer ‘mooi dansend’. De kleuren worden binnen de verdeelde jury zowel geapprecieerd als ‘weinig smaakvol’ genoemd. De opgestapelde geluidsboxen en de kabels komen iets te slordig over. De functie daarvan is niet bij iedereen helder, zeker niet als de kabels lijken op die in een computer. Al wordt ook daarover binnen de jury wisselend gedacht en wordt het ook gezien als een chaotisch lijnenspel met een knipoog naar al het elektronische geweld waar de tegenwoordige muziek wordt gepresenteerd. De presentatie met muzikant en zangeres wordt zowel positief als negatief beoordeeld. Van ‘had subtieler gekund en minder duidelijk geplaybackt’ tot ‘een absolute meerwaarde’.