Atlas 2.0

<< (terug)
Atlas 2.0

Titel: Atlas 2.0
Categorie: Wagen
Jaar: 2014
Buurtschap: Tiggelaar
 
Ontwerper(s): Johan van Trijp
Marc van Beek
Eefje Wagtmans-Goos
 
Startnummer: 18
Prijs: 10
Punten: 554
Ereprijzen: 1e publieksprijs

Omschrijving:

Atlas 2.0 laat een oude god van de Grieken zien als superheld van nu. Waar zijn voorganger het gewelf droeg draagt deze superheld de wereld.

Juryrapport:

Daar is hij weer, de man met de uitgestrekte arm. Deze houding hebben we de laatste jaren vaker gezien. Zijn houding suggereert voorwaartse kracht, wat niet rijmt met de rust van het tafereel dat hij met zich meedraagt. Aan bijvoorbeeld de windmolentjes op zijn rug is te zien dat hij zich niet snel maar heel langzaam verplaatst. Een man die met zoveel vaart de nieuwe tijd instormt, wil helemaal geen huisje, boompje, beestje op zijn lijf. En de boer die vooral nadenkt over zaaien en oogsten, wil geen vlucht vooruit en een ongewis toekomstperspectief. Door de aanduiding 2.0 wordt een verbeterde versie van de originele Atlas verwacht, die zien we niet. Het beeld bestaat uit twee lagen. De onderkant is een vrij traditioneel corsobeeld van een mensfiguur. De sportheld doet aan de voorkant wat stijf aan, heeft lege ogen, toont weinig expressie en is daar ook wat grof uitgevallen. De bovenkant bestaat uit een prachtig landschap, een zeer minutieus uitgevoerde miniwereld waarin zo te zien niets mis is. Geen enkele frictie, geen disharmonie, niets. Een vredig wereldje. Geen wonder dat Atlas 2.0 niet de indruk wekt de wereld op zijn schouders te torsen, maar dat hij zich kennelijk niet eens bewust is dat die überhaupt bestáát. Dit is de pure pastorale, het paradijs waar menigeen van droomt. De geluiden maken het plaatje af. Nederland in vogelvlucht en zo klinkt het ook. Een haan die kraait, kerkklokken die luiden. De aarde waar dit alles op staat en groeit is ook het lichaam van een man. Die combinatie lichaam/landschap is geloofwaardig geconstrueerd. De bovenkant is bijna geheel van alternatieve materialen gemaakt. Fruit, schelpen, linzen, erwten, bonen en andere groenten blijken materialen te zijn waarmee prachtige landschappen gemaakt kunnen worden. Daar zit echter ook een keerzijde aan. Het geeft de wagen niet alleen een wat matte uitstraling, het heeft met dahlia’s niets van doen. De alternatieve materialen krijgen - misschien niet in oppervlak, maar toch - de overhand op deze wagen en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Hoe mooi het allemaal ook is.



Heraldiek


 

← Terug naar Corso Zundert