|
Titel: |
Altijd Prijs |
Categorie: |
Wagen |
Jaar: |
2013 |
Buurtschap: |
Poteind |
|
Ontwerper(s): |
Robbert Borrias Yuri Dils Marli van Hassel Lars van Hassel Jorick Jansen
|
|
Startnummer: |
18 |
Prijs: |
12 |
Punten: |
514 |
Ereprijzen: |
3e publieksprijs |
Omschrijving: |
|
Op een zwoele lenteavond loop ik met een euro over de kermis. De muziek van alle attracties klinkt als muziek in je oren. Allemaal verschillende geluiden en toch een geheel. De verlichting knippert, danst en daagt uit. De prijzen zijn bij de ene kraam nog mooier dan bij de andere kraam. Ik word de kermiswereld ingezogen en word vrolijk van de blije kindergezichten. Aan het einde van een rij attracties blijf ik staan en kijk naar jeugdsentiment. Ik kijk naar een kraam die ik vroeger nooit over zou slaan. De kraam waar ik mijn ouders keer op keer terug naar toe sleurde. De mooiste kraam, met de grootste pluche beesten.
Touwtje trekken, altijd prijs. |
Juryrapport: |
|
Een bijzonder toegankelijke wagen die een breed publiek aanspreekt. Leuk dat er
echte prijzen te winnen zijn door publiek dat actief bij de wagen wordt betrokken. Al
bestaat het vermoeden dat de kinderen die touwtje mogen trekken, jonge figuranten
zijn. Het is jammer dat er geen relatie is tussen het trekken aan een touw en het
omhoog komen van een van de knuffels.
De touwtrektent is charmant en aantrekkelijk. De vormgeving is overeenkomstig een
kermistent. Dieprode lijsten contrasteren met de lichtgele dragers van afbeeldingen.
Door deze te combineren met lampjes en lila accenten, springen zij onmiddellijk in
het oog. De prijzen hadden meer sprankeling in kleur mogen hebben en meer
vrolijkheid mogen uitstralen. Details waren lelijk gemaakt van alternatief materiaal,
zoals de poten van de kip. Teddyberen in vuilniszakken zijn het Zundertse corso
onwaardig.
Het onderwerp is eenvoudig en de vormgeving te braaf om in de moordende
concurrentie van dit bloemencorso boven de middenmoot uit te stijgen.
De figuratie is overtuigend. De kermismannen drukken met hun lichaamstaal een
houding uit van jarenlange nonchalance. Ze zijn duidelijk verveeld en doen hun
kermiswerk puur op routine, terwijl in hun stem de actieve ervaren klantenwerving
klinkt. |
|
|
|
Heraldiek
| |